Amint az már ismert, a szakemberek képzése a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közoktatási hatásköréből átkerült az ITM Felsőoktatásért, Innovációért és Szakképzésért Felelős Államtitkársághoz.
A szakképzés tartalmában és módszertanában is átalakul, alkalmazkodva a mai magyar és nemzetközi termelési viszonyokhoz és piaci versenyhez.
Örömmel tudatjuk, hogy 2020 tanévvel kezdődően elindul a csomagolószer gyártó szakma középfokú oktatása:
Ágazati besorolás: VI. (Vegyipar).
Alap-szakképesítés: papírgyártó, feldolgozó és csomagolószergyártó.
Szakirányú elágazás: Papírgyártó és feldolgozó szak,
Csomagolószergyártó szak.
Képzési szint: 34. Végzettség: szakmunkás. Képzési idő: 3 év.
Képzési szint: 54. Végzettség: technikus. Képzési idő: 5 év.
Intézmény
Dunaújvárosi Szakképzési Centrum Lorántffy Zsuzsanna Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
Iskola és Gyakorlati Oktatási Bázis
OM azonosító: 203034
http://mailto:iskola@lorantffy.hu/
2020 tanévben csak felnőttképzés keretében, 2021 kezdődő tanévvel nappali középiskolás tagozaton is.
Fontosabb felsőoktatási lehetőségek
Óbudai Egyetem Médiatechnológiai és Könnyűipari Intézete szak: Csomagolástechnológus szakmérnök. Elsősorban
design és formatervezés.
BME Gépészmérnöki kar (Polimertechnika tanszék) gépészet.
Corvinus Egyetem: élelmiszerkémikus.
A csomagolószer gyártó szakmáról
Ma pl. az élelmiszerek eltarthatóságának növekedése, de a termékek nagy távolságra való szállítása miatti termékvédelem, valamint a reklám és az információ átadási kötelezettség stb. okán is, a termékek szinte száz százaléka becsomagolva kerül piacra.
Ebből következik, hogy a csomagolóanyagok előállítójára a környezeti hatások, a kioldódási, migrációs, minőségi stb. nemzetközi szabványok, az EU harmonizált Termékfelelősségi-, valamint a Fogyasztóvédelmi Törvény által, egyre nagyobb felelősség hárul. https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300010.TV és http://panaszrendezes.hu/a-2018-januar-1-tol-hatalyos-fogyasztovedelmi-torveny/
Az a tény, hogy minden termék a neki megfelelő egyedi csomagolást igényel, de figyelemmel kell lenni a fogyasztási kultúrára, a környezeti terhelésre, esztétikára, valamint a felhasználó műszaki-technológiai lehetőségére is, nem nélkülözheti a szakmai kreativitást és a jó ízlést sem.
A csomagolószer gyártó szakmát eddig a nyomdaipar uralta. Ugyanakkor a nyomdaipari szakma teljesen más szemlélettel, általában más anyagokkal és kiegészítő technológiákkal (pl. íves termékfeldolgozás, kiadványszerkesztés, kötészet stb.) rendelkezik.
A nyomdász képzés ma nem tartalmazza azokat a tananyagokat, aminek elsajátítása olyan kompetenciákat eredményez, ami alkalmassá tenné az iskolából kikerülő szakembert, az említett csomagolószergyártói felelősségek felvállalására. Ezen a tényen az sem változtat, hogy a csomagolóanyag és eszközgyártásnak is egyik részművelete (de nem feltétele) a nyomtatás.
Éppen ezért szakmánkat nem csak a munkaerőhiány, hanem még inkább a képzett szakember hiány is sújtja! Ezen csak részben segít az, hogy felsőoktatási szinten csomagolástechnológiára is lehet szakosodni.
Nagyeredménynek tartom -annak ellenére, hogy az Államtitkárság jelentősen csökkentette a szakmaszámot (573-ról 171-re)-, mégis sikerült ezt a szép és modern új szakma középfokú képzését útjára indítani.
Sajnos az örömbe kevés üröm is vegyül, de az idő majd ezt is megoldja. Én úgy képzeltem el ezt a szakmát, hogy minden csomagolóanyag és eszközgyártó szakterületet felölel, hiszen a legfontosabb a speciális szakmai szemlélet kialakítása és csak ez után következik a becsomagolandó termék igény felmérése, a csomagolás anyagszerkezetének és kialakításának tervezése, majd annak műszaki-technológiai kidolgozása.
Sajnos pillanatnyilag a csomagolószer fogalom a jelen képzésben csak a hajlékonyfalú csomagolóanyag és eszköz szakterületét fedi le. A többit a szakmai intelligencia részeként lehet a képzés folyamán átadni.
A középfokon végzett szakemberek az alábbi képességekkel kell, hogy rendelkezzenek:
Technikus
Ismeri az általános és a szakmai intelligenciához tartozó területeket és
Képes:
- felmérni a becsomagolandó termék igényeit és ez alapján képes javaslatot tenni a szükséges csomagolóanyagra, vagy csomagolóeszközre,
- képes egy adott csomagológéphez adaptálni az igényelt csomagolóanyagot, vagy csomagolóeszközt és képes felismerni a futáshibákat, azok okait. Képes javaslatot tenni azok korrekciójára,
- felismerni a különböző alap és segédanyagokat és ez által képes megállapítani egy adott többrétegű csomagolóanyag szerkezeti összetételét, az alkalmazott nyomtatási és összeállítási technológiát,
- megtervezni egy adott csomagolóanyag / eszköz szerkezeti összetételét és az alkalmazandó technológiai műveleteket,
- képes megtervezni és alkalmazni a résztechnológiai folyamatokat,
- megállapítani, hogy az adott grafika alkalmas-e az adott nyomdatechnológián történő kinyomtatásra,
- kiszámolni egy adott termékhez szükséges alap és segédanyagok mennyiségét,
- színeket kikeverni alap és hozzá megfelelő kevert színekből,
- az alapanyagok és késztermékek szükséges fizikai vizsgálatainak elvégzésére,
- a késztermék minőségellenőrző vizsgálatinak elvégzésére és azok statisztikai elemzésére,
- a résztechnológiák felelős üzemeltetésére és azok folyamat-optimalizálására,
- Ismeri és alkalmazni tudja a LEAN módszert,
- ellenőrizni a gyártás folyamata közben az előírt technológia betartását és képes a hibák okainak felismerésére,
- szakszerű információt szolgáltatni a gyártott termékről és képes az alap, félkész és késztermék elszámolására,
- technológiai koordinátorként részt venni a különféle gyártási folyamatok előkészítésében,
- kapcsolatot tartani a fogyasztókkal, vagy a fogyasztói kapcsolatok felelőseivel,
- egy termékre árkalkulációt készíteni,
- gondoskodni az Integrált Irányítási Rendszer érvényre juttatásáról,
- irányítani a karbantartás és a gépápolás műveleteit,
- az alap, segédanyagok és késztermékek értékmegőrző tárolására és azok szükségszerinti kondicionálására,
- képes a megfelelő munkakörnyezet kialakítására a szükséges BMTH szabályzatnak megfelelően, az emissziós értékek figyelésére és szabályozására,
- az alapvető egészségügy feladatok ellátására,
- a hulladékgazdálkodás és környezetvédelem szervezési feladatainak elvégzésére, a veszélyes hulladékok kezelésére és nyilvántartására,
- Legalább középfokú IT ismeretekkel rendelkezik,
- Egy nyelvet középfokon ismer,
Szakmunkás
Ismeri az általános és szakmai intelligenciához tartozó területeket.
Képes:
- tekercsből tekercsbe történő műveletek pályavezetési hibáinak felismerésére és azok javítására,
- legalább egy (kiválasztott) technológiai műveletben gépmesterként dolgozni (pl. tömlő extrudálás, vagy flexonyomtatás, vagy merítőhengeres bevonás, bobinázás, vagy konfekcionálás stb.),
- más technológiai sorokon második emberként dolgozni,
- felismerni és kijavítani a résztechnológiai hibákat,
- felismerni a különböző alap és segédanyagokat, valamint egy szerkezet összetevőit,
- a színfelismerésre, azok beazonosítására és színek keverésére,
- az adott technológiai folyamat minőségellenőrzésére,
- egy választott műszaki területen a hibafelismerésre (gyengeáram és vezérléstechnika, erősáram, mechanika)
- értékmegőrző tárolásra, árúforgalmi anyagelszámolásra,
- hulladékgazdálkodási operatív feladatok ellátására,
- ismeri a BMTH általános rendelkezéseit és képes az alapfokú eü. ellátásra,
- alapfokú IT ismeretekkel rendelkezik,
- egy nyelvet alapfokú készségszinten ismer,
- harmadik év végére targoncavezetői vizsgát tesz.
Kérem, hogy lehetőségei szerint szakmai kapcsolatkörében és főleg a fiatalok irányába terjessze szakmánk szépségét és életpályába beilleszthető lehetőségeit.